Informeaza-te din timp! Autismul exista si poate fi depistat dupa semne.

Publicat de Madalina 01.07.2022 0 Comentarii

Atat in lume, cat si in tara noastra, numarul copiilor care se nasc cu tulburare din spectrul autist a crescut de la an la an. Conform investigatiilor realizate de Centrul pentru prevenirea si controlul bolilor din Statele Unite, unul din 59 de copii are autism. Tulburarea este de patru ori mai frecventa la baieti, iar multe fete prezinta simptome mai putin evidente comparativ cu baietii. De aceea, ne-am propus sa discutam despre acest subiect sensibil legat de autism. Pentru fiecare parinte, acest subiect poate fi incomod, dar, uneori este necesar sa afle informatii despre unele semne ce pot ajuta in depistarea unor afectiuni.

 

Ai observat in comportamentul copilului tau manifestari ciudate? Simti ca puiul tau nu se dezvolta conform varstei sale? Nu astepta! Informeaza-te din timp si ia masurile necesare pentru a-ti ajuta copilul! Autismul exista si poate fi depistat dupa semne. In popor exista o vorba: “Timpul le rezolva pe toate.” Insa, cand vorbim de autism, timpul nu “vindeca”. Citeste acest articol si vei afla care sunt semnele ce indica o tulburare din spectrul autist. Inainte de a parcurge fiecare fragment, trebuie sa stii ca rolul acestui articol este unul informativ. Doar un specialist poate oferi un diagnostic.

 

 

baietel suparat

 

 

Nu exista un test medical pentru depistarea autismului, acest diagnostic se bazeaza pe observarea comportamentului copilului, pe testarea psihologica si emotionala. Pentru a putea exclude un diagnostic de autism, specialistii recomanda efectuarea unui screening tuturor copiilor cu varstele intre 18-24 luni. Acest screening existent sub forma unui chestionar poate fi efectuat in cabinetul medicului de familie. Chestionarul a fost aprobat in 2014 printr-un ordin al Ministerului Sanatatii si este gratuit.

 

 

Diagnosticarea si interventia timpurie

 

 

Fiecare copil se dezvolta in ritmul lui si multi copii nu respecta termenele exacte sugerate de specialist. In cazul in care observi cateva apecte dintre cele semnalate mai jos, este bine sa discuti mai intai cu medicul pediatru. Apoi, la recomandarea acestuia, copilul poate fi consultat de un medic psihiatru. De cele mai multe ori, oamenii sunt reticenti atunci cand aud cuvantul “psihiatru”. Conceptiile invechite pot duce la amanarea evaluarii copilului de catre un specialist. Totusi, pentru binele copilului, parintii trebuie sa constientizeze ca apelarea la un medic psihiatru poate contribui la imbunatatirea calitatii vietii copilului. Parintii trebuie sa formeze o echipa cu medicii pentru a obtine cele mai bune rezultate in lupta cu autismul.

 

Diagnosticarea si interventia timpurie il va ajuta pe copil sa isi imbunatateasca zonele de dificultate, iar in unele cazuri, sa duca o viata independenta, productiva si satisfacatoare. Dna. Andra Ioana Melescan, medic psihiatru la Centrul de Sanatate Mintala Copii din Ploiesti, indeamna parintii sa se prezinte la medic cat mai repede cu putinta:

 

"Ca parinte nu vrei sa crezi ca micutul tau are o problema de dezvoltare. Insa, cand e vorba despre autism, prezentarea la un consult cat mai repede cu putinta face o imensa diferenta (ideal in jurul varstei de 18 luni).

 

Dar, chiar si dupa, nu trebuie sa iti pierzi speranta. Tratamentul si terapia reduc efectele bolii si il pot ajuta pe copilul tau sa infloreasca. Tulburarile spectrului autist apar in perioada de nou-nascut si sugar (0-1 an) sau in mica copilarie (1-3 ani), cauzand intarziere in multe arii de baza ale dezvoltarii cum ar fi: limbajul, jocul, interactiunea cu ceilalti, autoservirea.

 

Semnele și simptomele prezente variaza la fiecare copil in parte. Unii dintre copiii cu TSA au o forma de intarziere mai usoara, in timp ce altii au obstacole mai dificil de depașit. Insa, toti au in comun dificultati in urmatoarele 3 arii:

 

- Comunicarea verbala si non-verbala;

 

- Relationarea cu ceilalti si cu lumea din jur;

 

- Rigiditatea comportamentului si a gandirii.”

 

Poti gasi mai multe informatii despre tulburarile spectrului autist, accesand adresa de facebook a doamnei doctor Melescan.

 

Dupa cum a afirmat dna doctor Melescan, parintii copiilor speciali nu trebuie sa isi piarda speranta. Ei trebuie sa accepte faptul ca micutii lor au probleme si sa se avante in lupta cu mult curaj. Negarea si trecerea timpului nu fac decat sa devina pentru acesti copii obstacole in sansa recuperarii lor. Pana la 4 ani, creierul lor este “plastic”. Terapia medicamentoasa si psihoterapia care se efectueaza copiilor pana in 4 ani au o mai mare si sigura eficienta. Inainte de a va prezenta semnele ce pot contribui in depistarea autismului trebuie sa stim care sunt formele tulburarii de spectru autist.

 

 

fetita la masa

 

 

Care sunt formele de autism?

 

 

Provenind din limba franceza “autisme”, autismul este definit ca stare patologica manifestata prin pierderea contactului psihic cu realitatea si trairea intensiva a unei vieti interioare. Ceea ce trebuie sa stim este faptul ca autismul este o tulburare de dezvoltare caracterizata prin dificultati de comunicare si interactiune sociala, dar si prin comportamente restrictive si repetitive. Exista mai multe tipuri de autism care se caracterizeaza prin manifestari comportamentale diferite. Fiecare forma poarta denumirea de tulburare a spectrului autist. Termenul de “spectru” face referire la gradele variate existente, de la un copil la altul si la acelasi copil, de-a lungul timpului.

 

Tipurile de autism sunt:

 

1. Sindromul Asperger

 

Multi specialisti considera sindromul Asperger ca fiind o forma usoara de autism si folosesc termenul de “autism inalt-functional”. Tulburarea a fost descrisa pentru prima data in 1944 de medicul pediatru vienez Hans Asperger. Majoritatea persoanelor care au aceasta forma de TSA au un nivel de inteligenta normal, uneori chiar ridicat, au abilitati verbale normale, dar comunicarea sociala este dificila. Copiii cu tulburare Asperger doresc sa socializeze cu ceilalti insa, nu stiu cum sa procedeze. De cele mai multe ori, nu inteleg regulile sociale conventionale sau pot parea lipsiti de empatie. Acestia au dificultati in recunoasterea emotiilor celorlalti, nu inteleg sarcasmul, ironia si nu realizeaza cand trebuie sa reduca volumul vocii pentru a se obisnui cu locatia. Avand abilitati lingvistice si cognitive bune, copiii cu Asperger pot fi diagnosticati mult mai tarziu decat copiii cu celelalte forme de autism.

 

 

fetita pe covor

 

 

2. Sindromul Rett

 

Sindromul Rett este o tulburare care se observa in copilarie ce afecteaza mai des fetele dar, care poate fi intalnita si la baieti. Aceasta tulburare afecteaza dezvoltarea in ceea ce priveste motricitatea fina si grosiera, limbajul si comunicarea. Pot fi intalnite simptome precum: dificultati in respiratie, macinarea dintilor, intarzieri de crestere, convulsii si intarziere mintala.

 

3. Tulburarea dezintegrativa a copilariei

 

Aceasta forma de autism se mai numeste si sindromul Heller si apare in jurul varstei de doi ani, la copiii care au avut o dezvoltare normala pe toate ariile dar, care incep sa regreseze in ceea ce priveste comportamentul si interactiunea sociala. Poate aparea si dupa varsta de doi ani, oricand pana la 10 ani. Apare agitatia si anxietatea, fiind urmate de pierderea abilitatilor dobandite pana atunci precum: pierderea limbajului, pierderea abilitatilor de autoservire si de toaleta (copiii nu mai detin controlul asupra vezicii urinare si a intestinului), pierderea unor abilitati motorii, pierderea abilitatilor sociale si dificultati in a forma unele noi si pierderea abilitatilor adaptative. Dupa un timp regresia se opreste dar, copilul nu va mai putea recupera abilitatile pierdute singur. Acesta trebuie ajutat prin terapie.

 

 

mamica-fetita

 

 

4. Sindromul Kanner

 

Sindromul Kanner a fost descoperit de psihiatrul Leo Kanner in 1943. Medicii descriu acest sindrom ca fiind o tulburarea autista clasica, cunoscuta sub denumirea de autism infantil. Autismul infantil se manifesta printr-o simptomatologie standard: de la dificultati de intelegere sau comunicare, la contact vizual scazut sau absent, dificultati de invatare, obsesie pentru manipularea neobisnuita a obiectelor, hipersensibilitate la stimuli (miros, lumina, zgomot, gust sau atingere) si o profunda nevoie de rutina.

 

5. Tulburarea pervaziva de dezvoltare

 

Aceasta tulburare este considerata una dintre cele mai usoare forme ale spectrului autist. Pot fi intalnite intarzieri de dezvoltare ale abilitatilor motorii, de vorbire si de interactiune sociala. Copiii cu acest tip de autism pot face fata provocarilor vietii mai usor decat cei cu alte forme de autism.

 

 

Semnele tulburarilor din spectrul autist:

 

 

1. Sensibilitate senzoriala

 

Simturile: auditiv, vizual, tactil, gustativ si olfactiv sunt cele care ne transmit informatii despre lumea care ne inconjoara. Persoanele diagnosticate cu TSA prezinta tulburari senzoriale si au simturi imprecise ce transmit mesaje false creierului. Pot fi doua cazuri. Copiii cu o sensibilitate mare (hipersensibilitate), reactioneaza exagerat la stimuli, in timp ce persoanele cu o sensibilitate scazuta (hiposensibilitate) nu pot culege informatii prin simturile lor.

 

Sensibilitate auditiva. In momentul in care un copil prezinta sensibilitate auditiva, acesta isi acopera urechile, poate reactiona exagerat plangand foarte mult sau chiar sa fuga din zona in care este produs sunetul deranjant. Pentru copiii atipici, sunetele puternice pot fi dureroase. Ei isi astupa urechile pentru a bloca zgomotul. Unii sunt nelinistiti cand aud voci subtiri, altii la zgomotul facut de ploaie sau la zgomotele din gospodarie precum cele de la aspirator, blender, cuptor cu microunde. Uneori, parintii confunda manifestarile copilului cu tantrumurile specifice varstei. Pentru a afla mai multe detalii despre tantrumuri, poti accesa articolul: “Credeti ca tantrumurile reprezinta o etapa normala in dezvoltarea emotionala si sociala a copilului?"

 

 

baiat cu mainile le urechi

 

 

Sensibilitate tactila. Toleranta aparent ridicata la durere, refuzul de a tine sosetele in picioare sau pantofii, refuzul de a sta imbracat, dificultati la spalarea pe cap sau pe dinti. Unii copiii nu doresc sa fie imbratisati, imbratisarile pot fi dureroase. In ceea ce priveste vestimentatia, parintii trebuie sa aleaga hainute din materiale naturale, fine care sa le asigure confort. Un magazin online apreciat de mamici este Liloo. Liloo Baby foloseste materiale fine, realizate in conformitate cu Standardul 100 by Oeko-Tex, indeplinind toate normele de siguranta si calitate din domeniul textilelor. De asemenea, trebuie acordata o deosebita atentie cusaturilor din interior. Cusaturile proeminente creeaza disconfort iar copiii pot refuza sa poarte hainele. Specialistii Liloo folosesc tehnica aplatizarii cusaturilor pentru a oferi copiilor un confort sporit atunci cand sunt imbracati cu hainute.

 

Sensibilitate vizuala. Copilul prezinta sensibilitate la lumina, ii place sa priveasca lucruri care se invart, este atras de jucariile cu lumini sau le evita, tine cartile sau jucariile aproape de fata, este atras de obiectele lucioase sau reflectorizante.

 

Sensibilitate gustativa. Tine degetele sau mainile in gura de multe ori, prefera produsele alimentare moi, fine sau extrem de gustoase, selecteaza ceea ce mananca, prezinta probleme la spalatul pe dinti si de obicei respinge produse alimentare care par a fi schimbate la culoare sau aspect. Diversificarea se realizeaza cu dificultate.

 

Sensibilitate olfactiva. Se plange frecvent de anumite mirosuri, evita locuri unde se gasesc arome puternice (bucatarie, baie, restaurant, gradini zoologice etc.), nu ii plac grupurile de oameni, miroase alimentele inainte sau in timp ce le mananca, miroase obiectele uzuale in mod repetat, uraste sa fie murdar si varsa la mirosuri specifice fecalelor. De multe ori, refuza sa stea langa anumite persoane deoarece nu ii place cum miros acestea.

 

 

2. Semne ce pot aparea in interactiunea sociala si in comunicarea verbala si non-verbala:

 

 

- Nu arata cu degetul spre ceea ce doreste sau atunci cand observa ceva ce il intereseaza;

 

- Nu raspunde in momentul in care este strigat pe nume, dand impresia surzeniei;

 

- Copilul nu intinde bratele catre parinti pentru a fi luat in brate;

 

- Copilul nu gangureste in primele luni de viata;

 

- Absenta impartasirii spontane a intereselor cu ceilalti (copilul nu prezinta spontan parintilor obiecte sau lucruri care il fascineaza);

 

- Nu ii imita pe ceilalti in gesturi, nu imita actiuni in casa;

 

- Contact vizual redus sau absent, prefera sa stea singur;

 

- Pastreaza distanta, este detasat de trairile celorlalti;

 

- Nu-si foloseste imaginatia pentru a se juca;

 

- Se foloseste de adult ca de un instrument pentru a obtine obiectul dorit, fara sa interactioneze cu el ca persoana;

 

- Nu dezvolta relatii adecvate varstei sale cu cei de varste apropiate;

 

- Prezinta limbaj verbal, apoi acest limbaj dispare;

 

- Interese si preocupari restranse, cel mai adesea implicand numere/ simboluri (poate memora cu ușurinta detaliile unei harti, recita statistici din sport, mersul trenurilor);

 

- Sta pe langa copii dar nu interactioneaza cu ei;

 

- Foloseste sunete, semne, gesturi sau imagini pentru a comunica in locul cuvintelor rostite;

 

- Nu foloseste sau nu intelege gesturi cum ar fi indicarea catre un obiect (de exemplu, nu arata catre un avion care zboara deasupra capului);

 

- Nu se uita la obiecte cand altcineva arata catre ele;

 

- Nu pare interesat de chipurile persoanelor din jurul sau si nu emite sunete pentru a atrage atentia;

 

- Se refera la sine la persoana a III-a (in loc de eu, spune el/ea), face greșeli de exprimare, fie gramaticale, fie utilizeaza cuvintele intr-un mod eronat (in cazul copiilor mai mari);

 

- Intampina greutați in a-si comunica propriile nevoi/ dorinte;

 

- Vorbeste folosind un ton sau un ritm anormal si poate folosi o voce cantata sau vorbeste asemanator unui robot;

 

- Repeta intrebarea sau cuvintele auzite anterior (ecolalie);

 

- Nu intelege conceptele abstracte (glume, ironiile celorlalti, exprimarea metaforica);

 

- Nu observa daca intra sau iese cineva din camera;

 

- Nu cauta confort din partea altor persoane, nu simte nevoia sa fie mangaiat si alintat (sau accepta asta doar cand vrea el);

 

- Prezinta agresivitate fata de ceilalti – supraincarcare senzoriala, anxietate sau stres postraumatic;

 

- Vrea sa mearga mereu pe acelasi traseu, reactioneaza urat atunci cand este schimbata mobila in casa;

 

- Prezinta rigiditate in invatare, uneori parca ar fi mecanica si nu spontana;

 

- Nu face “Pa!”, “Bravo!”, “Cucu-bau!”;

 

- Nu-si recunoaste parintii in imagini, poze.

 

 

3. Semne reprezentate prin comportament atipic:

 

 

- Aliniaza obiecte – nevoia de asemanare. Copiii care aliniaza jucarii prezinta vorbire repetitiva si nu le place schimbarea rutinei;

 

- Flutura mainile, scutura degetele, uneori in fata ochilor. Este o modalitate de a se elibera de stres;

 

- Miscari neobisnuite si lovirea de mobilier;

 

- Invartitul in cerc, in jurul axei sale;

 

- Invarte obiecte, in special, pe cele rotunde precum capace, mingii;

 

- Nu se joaca adecvat cu jucariile, este atras de anumite parti ale acestora;

 

- Linge dusumeaua, geamurile, suprafetele lucioase;

 

- Merge pe varfuri sau prezinta deficiente motorii;

 

- Invarte obsesiv rotile masinilor;

 

- Inchide si deschide obsesiv usile din casa;

 

- Flutura obiecte la nivelul ochilor;

 

- Senzatie de placere la vederea obiectelor in miscare;

 

- Se leagana, topaie atunci cand se bucura;

 

- Tranteste si rastoarna obsesiv obiecte si jucarii, fiind atras de zgomotele produse;

 

- Privirea “in gol” a copilului;

 

- Atunci cand este in fata televizorului ramane cu privirea fixa si nu mai este atent la ceea ce se petrece in jur;

 

- Este hiperkinetic, nu sta locului sau prea cuminte, fara tendinta de a cere parintilor atentie sau lucruri;

 

- Pune aceeasi intrebare de mai multe ori.

 

Fiecare copil cu TSA este unic si poate prezenta semne diferite. Nu toti copiii se manifesta la fel. Doar un specialist poate diagnostica dupa semne. Ca parinte, poti monitoriza dezvoltarea copilului tau intr-un jurnal. Poti nota in el ceea ce observi in comportamentul micutului. Acest lucru te va ajuta cand vei merge cu copilul la specialist. De asemenea, poti continua cu acest jurnal si dupa diagnosticare, mentionand in el elementele pozitive si negative din dezvoltarea copilului.

 

Nu fi adeptul zicalei ,,stai și vezi ˮ. Sfaturi de tipul: ,,Așteapta!ˮ , ,,Nu te ingrijora!ˮ, ,,Stai liniștit, e normal!ˮ intarzie prezentarea la medic si inceperea recuperarii. Asteptand pierzi timp valoros ce poate fi folosit in beneficiul dezvoltarii copilului tau.” (doctor psihiatru pediatru, Ioana Melescan)

Scrie un comentariu